SONY 16-80 mm f/3.5-4 ZEISS
Obiektyw zmiennoogniskowy o szerokim zakresie 16-80 mm, dedykowany do aparatów Sony/Minolta (bagnet A), zbudowany z 14 elementów w 10 grupach. Obiektyw przeznaczony do matryc APS-C.
Obiektyw zmiennoogniskowy o szerokim zakresie 16-80 mm, dedykowany do aparatów Sony/Minolta (bagnet A), zbudowany z 14 elementów w 10 grupach. Obiektyw przeznaczony do matryc APS-C.
W każdym systemie standardowy zoom to podstawa. Każdy producent dodaje do swoich korpusów tzw. "kit", które mają pełnić rolę podstawowego modelu zooma. Z racji ceny (nie może być wysoka, bo korpus by się nie sprzedawał) obiektywy takie rzadko kiedy dają dobre rezultaty, więc wszyscy, którzy kupują świadomie lustrzankę zaraz rozglądają się za obiektywami stołoogniskowymi, które pozwalają wycisnąć z body trochę więcej niż z kompaktu. No dobrze, ale czy to znaczy, że każdy uniwersalny zoom należy odłożyć na półkę? Raczej nie i każdy szanujący się producent proponuje obiektyw o większych możliwościach niż kit. Dzisiaj zajmiemy się szkiełkiem SONY 16-80 mm f/3.5-4 sygnowanym logiem ZEISS.
Budowa
Na obiektyw składa się 14 elementów zestawionych w 10 grup, przysłona o zakresie f:3.5 - f:22 / f:4.5 - f:29 oraz mocowanie filtrów o średnicy 62 mm. Ostatnia soczewka nie obraca się, co umożliwia stosowanie bez obaw np. filtrów połówkowych. Z racji przeznaczenia (aparaty Sony z bagnetem A wyposażone w stabilizację w korpusie) obiektyw pozbawiony jest stabilizacji optycznej.
Wrażenie, jakie sprawia ww. obiektyw jest niezłe. Metalowy bagnet, oraz wyraźna skala w zasadzie odpowiadają oczekiwaniom zaawansowanych fotoamatorów. Poza tym należy docenić wymiary, które w połączeniu z szerokim rzeczywistym zakresem ogniskowych na matrycach APS-C (ekwiwalent 24-120mm dla pełnej klatki) powoduje, że do dyspozycji jest od szerokiego kąta do małego tele.
Autofocus
Automatyczne ustawianie ostrości nie wykazuje większych problemów. Nie jest to może demon prędkości, ale w normalnym użytkowaniu obiektyw sprawuje się bardzo dobrze. Pomiary trafiają w punkt i w tym względzie nie ma większych odchyleń. Dla filmujących obiektyw ma jedną poważną wadę: jest stosunkowo głośny, co niestety słychać na filmie.
Jakość obrazu
Logo ZEISS na obudowie oraz cena lokuje produkt w strefie "zaawansowny". Pytanie tylko czy wyniki to potwierdzą? No cóż, jak pokazały nasze pliki testowe (proszę zajrzeć do następnej zakładki DANE DO PORÓWNAŃ) obiektyw poległ w zasadzie tylko w jednej kategorii tj. „winietowanie” i to prawie w całym zakresie. Oczywiście należy wspomnieć, że obiektyw jest stosunkowo mały a jak duża jest trudność w zrobieniu uniwersalnego zooma o szerokim zakresie ogniskowych i niewielkich gabarytach mogłoby powiedzieć większość producentów foto, którzy na tym zadaniu polegli... Poniżej obrazki testowe.
ogniskowa 24 (ekw FF), z lewej maksymalny otwór względny f:3,5, z prawej przesłona F:8
W kategorii rozdzielczości obrazu obiektyw uzyskuje w centrum kadru bardzo dobre wyniki porównywalne nawet do niektórych dobrych stałek. W narożnikach nie jest już tak genialnie, ale obraz nadal pozostaje akceptowalny. Poniżej wycinki 100% kadru (bez obróbki) ilustrujące rozdzielczość obrazu.
sony a65, f/4 centrum kadru sony a65, f/4 narożnik kadru
sony a65, f/8 centrum kadru sony a65, f/8 narożnik kadru
Bokeh
To nie jest najmocniejsza strona testowanego obiektywu ze względu na jego przeznaczenie oraz małą światłosiłę. Oczywiście najdłuższa ogniskowa + maksymalny otwór f:4,5 pozwoli na lekkie rozmycie tła, ale nie jest to wybitny efekt. No cóż mamy do czynienia z uniwersalnym zoomem a nie jasna portretówką.
sony a65, f/4 ogniskowa 120 (ekw. dla FF)
Dystorsja
Nie można powiedzieć, że dystorsja na 16mm jest poduszkowata, nie można też powiedzieć, że jest beczkowata. Więc jaka jest? No właśnie nie wiadomo, gdyż stanowi dość skomplikowane połączenie obu! I chyba to właśnie jest największym problemem. Sytuację ratuje nieco oprogramowanie aparatu, gdyż z tych plików .jpg, który otrzymaliśmy prosto z puszki wynikało, iż soft radzi sobie całkiem nieźle z tym problemem. Natomiast na pozostałych ogniskowych dystorsja jest już dość dobrze kontrolowana.
ogniskowa 24 (ekw FF), przesłona: pełny otwór
Co nam się podobało?
Co nam się nie podobało?
ZAKRES OGNISKOWYCH (ekw. dla 35mm) |
24-120 mm |
JASNOŚĆ OBIEKTYWU |
3.5 - 4 |
OGNISKOWA KRÓTKA (centrum), F: 4.0 |
24 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA KRÓTKA (narożnik), F: 4.0 |
24 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA KRÓTKA (centrum), F: 5.6 |
24 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA KRÓTKA (narożnik), F: 5.6 |
24 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA KRÓTKA (centrum), F: 8.0 |
24 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA KRÓTKA (narożnik), F: 8.0 |
24 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA STANDARDOWA (centrum), F: 4.0 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA STANDARDOWA (narożnik), F: 4.0 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA STANDARDOWA (centrum), F: 5.6 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA STANDARDOWA (narożnik), F: 5.6 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA STANDARDOWA (centrum), F: 8.0 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA STANDARDOWA (narożnik), F: 8.0 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA DŁUGA (centrum), F: 4,0 |
120 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA DŁUGA (narożnik), F: 4.0 |
120 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA DŁUGA (centrum), F: 5,6 |
120 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA DŁUGA (narożnik), F: 5.6 |
120 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA DŁUGA (centrum), F: 8,0 |
120 mm (ekw. FF), sony a65 |
OGNISKOWA DŁUGA (narożnik), F: 8.0 |
120 mm (ekw. FF), sony a65 |
ABERRACJA CHROMATYCZNA (narożnik), F: min |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
ABERRACJA CHROMATYCZNA (centrum), F: min |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
ABERRACJA CHROMATYCZNA (narożnik), F: 8,0 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |
ABERRACJA CHROMATYCZNA (centrum), F: 8,0 |
52 mm (ekw. FF), sony a65 |