SONY 16-80 mm f/3.5-4 ZEISS

Obiektyw zmiennoogniskowy o szerokim zakresie 16-80 mm, dedykowany do aparatów Sony/Minolta (bagnet A), zbudowany z 14 elementów w 10 grupach. Obiektyw przeznaczony do matryc APS-C.

Wiecej szczegółów

SONY 16-80

 
nasza recenzja

W każdym systemie standardowy zoom to podstawa. Każdy producent dodaje do swoich korpusów tzw. "kit", które mają pełnić rolę podstawowego modelu zooma. Z racji ceny (nie może być wysoka, bo korpus by się nie sprzedawał) obiektywy takie rzadko kiedy dają dobre rezultaty, więc wszyscy, którzy kupują świadomie lustrzankę zaraz rozglądają się za obiektywami stołoogniskowymi, które pozwalają wycisnąć z body trochę więcej niż z kompaktu. No dobrze, ale czy to znaczy, że każdy uniwersalny zoom należy odłożyć na półkę? Raczej nie i każdy szanujący się producent proponuje obiektyw o większych możliwościach niż kit. Dzisiaj zajmiemy się  szkiełkiem SONY 16-80 mm f/3.5-4 sygnowanym logiem ZEISS. 

Budowa

Na obiektyw składa się 14 elementów zestawionych w 10 grup, przysłona o zakresie f:3.5 - f:22 / f:4.5 - f:29 oraz mocowanie filtrów o średnicy 62 mm. Ostatnia soczewka nie obraca się, co umożliwia stosowanie bez obaw np. filtrów połówkowych. Z racji przeznaczenia (aparaty Sony z bagnetem A wyposażone w stabilizację w korpusie) obiektyw pozbawiony jest stabilizacji optycznej.

Wrażenie, jakie sprawia ww. obiektyw jest niezłe. Metalowy bagnet, oraz wyraźna skala w zasadzie odpowiadają oczekiwaniom zaawansowanych fotoamatorów. Poza tym należy docenić wymiary, które w połączeniu z szerokim rzeczywistym zakresem ogniskowych na matrycach APS-C (ekwiwalent 24-120mm dla pełnej klatki) powoduje, że do dyspozycji jest od szerokiego kąta do małego tele.

Autofocus

Automatyczne ustawianie ostrości nie wykazuje większych problemów. Nie jest to może demon prędkości, ale w normalnym użytkowaniu obiektyw sprawuje się bardzo dobrze. Pomiary trafiają w punkt i w tym względzie nie ma większych odchyleń. Dla filmujących obiektyw ma jedną poważną wadę: jest stosunkowo głośny, co niestety słychać na filmie.

Jakość obrazu

Logo ZEISS na obudowie oraz cena lokuje produkt w strefie "zaawansowny". Pytanie tylko czy wyniki to potwierdzą? No cóż, jak pokazały nasze pliki testowe (proszę zajrzeć do następnej zakładki DANE DO PORÓWNAŃ) obiektyw poległ w zasadzie tylko w jednej kategorii tj. „winietowanie” i to prawie w całym zakresie. Oczywiście należy wspomnieć, że obiektyw jest stosunkowo mały a jak duża jest trudność w zrobieniu uniwersalnego zooma o szerokim zakresie ogniskowych i niewielkich gabarytach mogłoby powiedzieć większość producentów foto, którzy na tym zadaniu polegli... Poniżej obrazki testowe.

 

ogniskowa 24 (ekw FF), z lewej maksymalny otwór względny f:3,5, z prawej przesłona F:8

 

W kategorii rozdzielczości obrazu obiektyw uzyskuje w centrum kadru bardzo dobre wyniki porównywalne nawet do niektórych dobrych stałek.  W narożnikach nie jest już tak genialnie, ale obraz nadal pozostaje akceptowalny. Poniżej wycinki 100% kadru (bez obróbki) ilustrujące rozdzielczość obrazu. 

 

sony a65, f/4 centrum kadru                                                    sony a65, f/4 narożnik kadru

 

  

sony a65, f/8 centrum kadru                                                    sony a65, f/8 narożnik kadru

Bokeh

To nie jest najmocniejsza strona testowanego obiektywu ze względu na jego przeznaczenie oraz małą światłosiłę. Oczywiście najdłuższa ogniskowa  + maksymalny otwór f:4,5 pozwoli na lekkie rozmycie tła, ale nie jest to wybitny efekt. No cóż mamy do czynienia z uniwersalnym zoomem a nie jasna portretówką.

 

 

sony a65, f/4 ogniskowa 120 (ekw. dla FF) 

Dystorsja

Nie można powiedzieć, że dystorsja na 16mm jest poduszkowata, nie można też powiedzieć, że jest beczkowata. Więc jaka jest? No właśnie nie wiadomo, gdyż stanowi dość skomplikowane połączenie obu! I chyba to właśnie jest największym problemem. Sytuację ratuje nieco oprogramowanie aparatu, gdyż z tych plików .jpg, który otrzymaliśmy prosto z puszki wynikało, iż soft radzi sobie całkiem nieźle z tym problemem. Natomiast na pozostałych ogniskowych dystorsja jest już dość dobrze kontrolowana.

 

ogniskowa 24 (ekw FF), przesłona: pełny otwór

Co nam się podobało?

  • uniwersalność!
    Zakres ogniskowych 24-120mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) robi wrażenie i mając taki obiektyw aż nie chce się go zmieniać. Zwłaszcza, że jakość obrazu wynagradza przywiązanie do tego modelu.

  • szeroki kąt!
    Te dwa milimetry na szerszym końcu oznacza, że w wielu przypadkach obejmiesz wszystko, co chcesz w kadrze lub nie. Obiektyw jest zaliczany do zoomów uniwersalnych i ta uniwersalność potwierdzona jest odpowiednio szerokim kątem. W praktyce (po podpięciu do aparatu z matrycą APS-C a do takich aparatów jest on przeznaczony) daje ogniskową 24mm. 24mm a najczęściej spotykane 27mm to jest różnica!

  • jakość obrazu!
    Jak już obrazuje to dość dobrze, co da się zauważyć na załączonych samplach. W rozdzielczości nie odstaje nawet od obiektywów stałoogniskowych. Jakość obrazu wynika z dobrze kontrolowanych wad optycznych, w szczególności aberracji chromatycznej oraz astygmatyzmu.

  • niewielkie rozmiary
    Jak na obiektyw o dość dużej rozpiętości ogniskowych (24-120 to dość sporo dla uniwersalnego zooma) obiektyw zachowuje stosunkowo nieduże rozmiary. Przypięcie go do body nie powoduje "wyłamywania rąk" ani większych uciążliwości w użytkowaniu. Oczywiście należy mieć na uwadze, że obiektyw dedykowany jest do matryc APS-C, co od razu stawia jego konstruktorów na uprzywilejowanej pozycji, ale trzeba przyznać, że robota w zakresie gabarytów oraz budowy i jakości wykończenia została wykonana bez zarzutu.

 

 Co nam się nie podobało?

  • bardzo głośny autofokus
    Ta wada powoduje, że obiektyw jest w zasadzie nieużywalny do filmowania. Odgłosy autofokusa skutecznie psują radość z oglądania nagranych plików filmowych.

  • bardzo mocno wysuwająca się przednia soczewka
    Ta wada powoduje, że dla obiektywu, który nie posiada uszczelnień istnieje realne i stałe zagrożenie wprowadzania zanieczyszczeń do środka mechanizmu.

  • winietowanie
    Prawie w całym zakresie ogniskowych ten obiektyw winietuje i to dość mocno, bo w widoczny sposób zaciemnia narożniki kadru. Oczywiście wraz z przymykaniem przesłony wada maleje, ale nie na tyle, aby można było być zadowolonym.

  • dość skomplikowana dystorsja na najszerszym kącie
    Ta wada poza winietowaniem to najpoważniejsza wpadka tego obiektywu. Oczywiście oprogramowanie aparatu radzi sobie całkiem nieźle z tym problemem, ale jednak problem dla plików RAW pozostaje.

  • brak światła!
    O tym obiektywie na pewno nie można powiedzieć, że jest jasny. Na najjaśniejszym końcu mamy do dyspozycji światło na poziomie F:3,5, a na najciemniejszym F:4,5. Oczywiście są gorsi i wiemy doskonale, że trudno jest zrobić obiektyw o takim zakresie ogniskowych, który jednocześnie jest jasny, ale z drugiej strony przyzwyczailiśmy się do tego, że Zeiss potrafi robić rzeczy niezwykłe!
 
dane do porównań
ZAKRES OGNISKOWYCH (ekw. dla 35mm)

24-120 mm

JASNOŚĆ OBIEKTYWU

3.5 - 4

OGNISKOWA KRÓTKA (centrum), F: 4.0

24 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA KRÓTKA (narożnik), F: 4.0

24 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA KRÓTKA (centrum), F: 5.6

24 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA KRÓTKA (narożnik), F: 5.6

24 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA KRÓTKA (centrum), F: 8.0

24 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA KRÓTKA (narożnik), F: 8.0

24 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA STANDARDOWA (centrum), F: 4.0

52 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA STANDARDOWA (narożnik), F: 4.0

52 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA STANDARDOWA (centrum), F: 5.6

52 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA STANDARDOWA (narożnik), F: 5.6

52 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA STANDARDOWA (centrum), F: 8.0

52 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA STANDARDOWA (narożnik), F: 8.0

52 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA DŁUGA (centrum), F: 4,0

120 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA DŁUGA (narożnik), F: 4.0

120 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA DŁUGA (centrum), F: 5,6

120 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA DŁUGA (narożnik), F: 5.6

120 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA DŁUGA (centrum), F: 8,0

120 mm (ekw. FF), sony a65

OGNISKOWA DŁUGA (narożnik), F: 8.0

120 mm (ekw. FF), sony a65

ABERRACJA CHROMATYCZNA (narożnik), F: min

52 mm (ekw. FF), sony a65

ABERRACJA CHROMATYCZNA (centrum), F: min

52 mm (ekw. FF), sony a65

ABERRACJA CHROMATYCZNA (narożnik), F: 8,0

52 mm (ekw. FF), sony a65

ABERRACJA CHROMATYCZNA (centrum), F: 8,0

52 mm (ekw. FF), sony a65

 
Komentarze

Brak komentarzy od klienta w tym momencie.

Napisz swoją recenzję

SONY 16-80 mm f/3.5-4 ZEISS
SONY 16-80 mm f/3.5-4 ZEISS

Obiektyw zmiennoogniskowy o szerokim zakresie 16-80 mm, dedykowany do aparatów Sony/Minolta (bagnet A), zbudowany z 14 elementów w 10 grupach. Obiektyw przeznaczony do matryc APS-C.

Napisz swoją recenzję

13 inne produkty w tej samej kategorii


Porównaj
Kontynuuj Porównaj