Premiera Canon EOS 5D Mark IV. Nareszcie!

Premiera Canon EOS 5D Mark IV. Nareszcie!

Firma Canon z dumą prezentuje swoją najnowszą lustrzankę. Nie ma się co dziwić, bo seria 5D dla większości użytkowników właściwie stał się synonimem marki Canon. W wielu serwisach prasowych i zdjęciowych oraz konkursach ten model króluje w zestawieniach na najpopularniejszy model. Tak więc sporo ludzi czekało na nową odsłonę tego flagowca... Ale do rzeczy!

canon 5D mark IV - testy opinie recenzje1

Sercem EOS 5D Mark IV została nowa 30,4-megapikselowa matryca CMOS z zakresem czułości ISO 100-32000 (z możliwością rozszerzenia od 50 do 102400), która ponadto umożliwia nagrywanie wideo 4K. Lustrzanka nagrywa w standardzie DCI 4K (4096 x 2160) z szybkością zapisu 30/25/24 kl/s. a dodatkowo z powstałego pliku filmowego można wyodrębnić zdjęcia o rozdzielczości 8,8 MP.

Nowy procesor oraz nowa matryca pozwalają na fotografowanie w pełnej rozdzielczości z szybkością 7 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE. W ramach jednej serii można zapisać do 21 plików RAW lub nieograniczoną ilość JPEG’ów.

System AF to 61 punktów, w tym 41 z nich to punkty krzyżowe. Skuteczność przy słabym oświetleniu to wg zapowiedzi producenta nawet -3 EV (podczas fotografowania z użyciem wizjera). Co ciekawe, przy użyciu  podglądu na żywo skuteczność wzrasta do -4 EV. Dlaczego ciekawe? Bo to pośrednio wskazuje na to, o czym wspominaliśmy już od dawna tj., że AF umieszczony na matrycy jest coraz lepszy i powoli będzie przeganiał ten oparty tylko o optykę.

Jeszcze ciekawszą nowością jest innowacyjny format zapisu plików Dual Pixel RAW. Wg informacji producenta - dane Dual Pixel będzie można użyć do zmian pozycji ostrości, rozdzielczości oraz redukcji „duszków”. Jak to będzie działało w praktyce - zobaczymy!

canon 5D mark IV - testy opinie recenzje2

Oczywiście lustrzanka oferuje wbudowany moduł Wi-Fi i GPS. A oto szczegółowe dane aparatu:

Matryca światłoczuła

 

Typ

CMOS 36 × 24 mm

Efektywna liczba pikseli

Około 30,4 megapiksela

Współczynnik proporcji obrazu

3:2

Filtr dolnoprzepustowy

Wbudowany/stały

Regulacja ostrości

 

Pomiar

TTL-SIR, wykrywanie różnic fazy za pomocą specjalnego czujnika AF

System/punkty AF

61 punktów / maks. 41 punktów krzyżowych, w tym 5 podwójnie krzyżowych (f/2,8) i 61 punktów / 21 punktów krzyżowych AF (f/8)

Zakres pracy funkcji AF

EV od -3 do 18 (przy temperaturze 23°C i czułości ISO 100)

Wybór punktu AF

Wybór automatyczny: wszystkie 61 punktów AF (w oparciu o ustawienie EOS iTR AF)
Wybór ręczny:
pojedynczy punkt AF (do wyboru 61, 15 lub 9 punktów albo tylko punkty krzyżowe)
pojedynczy punkt (punktowy AF)
rozszerzenie punktowego AF do 4 punktów (góra, dół, lewo, prawo)
rozszerzenie punktowego AF do otaczających 8 punktów
strefowy AF (wszystkie punkty AF podzielono na 9 stref ostrości)
wielkostrefowy AF (wszystkie punkty AF podzielono na 3 strefy ostrości)
Niezależny wybór punktów systemu AF w przypadku ujęć w pionie i w poziomie

Pomiar ekspozycji

 

Tryb

Około Czujnik pomiarowy RGB+IR, 150 000 pikseli, 252-strefowy pomiar. System inteligentnej analizy obiektu EOS
(1) Pomiar wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF)
(2) Pomiar skupiony (około. 6,1% wizjera na środku)
(3) Pomiar punktowy: centralny pomiar punktowy (około 1,3% wizjera na środku)
(4) Pomiar centralnie ważony uśredniony

Blokada AE

Automatyczna: w trybie jednokrotnego AF z pomiarem wielosegmentowym blokada AE zaczyna działać po uzyskaniu ostrości
Ręczna: uruchamiana przyciskiem blokady AE w trybach P, AV, TV i M

Kompensacja ekspozycji

+/-5 EV z przyrostem co 1/3 lub 1/2 stopnia (możliwość połączenia z automatyczną sekwencją naświetlania)

Czułość ISO

Automatycznie 100–32000 (z dokładnością do 1/3 lub całego stopnia)
Wartość czułości ISO można rozszerzyć do wartości: L: 50; H1: 51200; H2: 102400

Migawka

 

Typ

Sterowana elektronicznie migawka szczelinowa

Czas

30-1/8000 s (z dokładnością do 1/2 lub 1/3 stopnia), tryb Bulb (Pełny zakres czasów otwarcia migawki. dostępny zakres zależy od trybu fotografowania)

Balans bieli

 

Typ

Automatyczny przy użyciu matrycy obrazu

Ustawienia

AWB (priorytet światła otoczenia / priorytet bieli), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, światło żarówek, białe światło fluorescencyjne, lampa błyskowa, nastawa własna, ustawienie temperatury barwowej.
Korekcja balansu bieli: niebieski/bursztynowy +/-9 oraz purpurowy/zielony +/-9

Balans bieli wg wzorca

Tak, możliwy zapis 1 ustawienia

Sekwencja nastaw balansu bieli

+/-3 poziomy z przyrostem co 1 poziom
Sekwencja 2, 3, 5 lub 7 zdjęć po każdym zwolnieniu migawki
Wybierana przez użytkownika kompensacja dla kolorów niebieski/bursztynowy lub purpurowy/zielony

Wizjer

 

Typ

Pryzmat pentagonalny o pokryciu 100%

Matówka

Stała, z przezroczystą nakładką LCD prezentującą informacje

Lustro

Lustro półprzepuszczalne z mechanizmem szybkiego powrotu

Informacje w wizjerze

Informacje o funkcji AF: pojedyncze punkty/punkty Spot AF, ramka AF, stan AF, wskaźnik ostrości, tryb AF, wybieranie punktu AF, rejestracja punktu AF
Informacje o ekspozycji: czas naświetlania, wartość przysłony, czułość ISO (zawsze wyświetlana), blokada AE, poziom ekspozycji/kompensacji, pomiar błysku, krążek pomiaru punktowego, ostrzeżenie ekspozycji, sekwencja naświetlania, tryb pomiaru, tryb fotografowania
Informacje o lampie błyskowej: gotowość lampy błyskowej, szybka synchronizacja, blokada FE, kompensacja ekspozycji lampy błyskowej, światło redukujące efekt czerwonych oczu
Informacje o obrazie: informacje o karcie, maks. liczba zdjęć seryjnych (wskaźnik 2-cyfrowy), priorytet jasnych partii obrazu (D+), wskaźnik JPEG/RAW, Dual Pixel RAW, cyfrowy optymalizator obiektywu.
Informacje o kompozycji siatka, poziomica elektroniczna
Inne informacje: stan akumulatora, symbol ostrzeżenia, detekcja migotania, tryb wyzwalania migawki, balans bieli

Monitor LCD

 

Typ

Clear View LCD II o przekątnej 8,10 cm (3,2 cala) i rozdzielczości około 1,62 mln punktów (pokrycie 100%)

Powłoka

Antyrefleksyjna, zapobiega plamieniu. Zastosowano wzmocnione szkło

Regulacja jasności

Ręczna: siedem poziomów regulacji
Regulacja tonu kolorów: 4 ustawienia

Obsługa za pomocą ekranu dotykowego

Tryb pojemnościowy: funkcje menu, szybkie nastawy, obsługa odtwarzania i widok powiększony. Wybór punktu AF w trybie Live View i trybie filmowania; migawka dotykowa dostępna w przypadku fotografowania w trybie Live View.

Opcje wyświetlania

(1) Ekran szybkich nastaw
(2) Ustawienia aparatu
(3) Dwuosiowa poziomica elektroniczna
(4) Spersonalizowany ekran szybkich nastaw

Lampa błyskowa

 

Tryby

Automatyka błysku E-TTL II, pomiar ręczny

X-sync

1/200 s

Korekta ekspozycji lampy

+/- 3 EV w krokach co 1/3 z lampami Speedlite z serii EX

   

Synchronizacja błysku z drugą kurtyną

Tak

Gorąca stopka / złącze PC

Tak/tak

Zgodność z zewnętrznymi lampami błyskowymi

E-TTL II w przypadku lamp błyskowych Speedlite z serii EX, bezprzewodowa obsługa wielu lamp błyskowych

Sterowanie zewnętrznymi lampami błyskowymi

Za pomocą menu aparatu

Fotografowanie

 

Tryby

Inteligentna scena auto, programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, ręczny (zdjęcia i filmy), Bulb i własny (x3)

Style obrazów

Automatyczny, standardowy, portrety, krajobrazy, szczegółowy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3)

Przestrzeń kolorów

sRGB i Adobe RGB

Przetwarzanie obrazu

Tryb priorytetu jasnych partii obrazu
Automatyczny optymalizator jasności (4 ustawienia)
Redukcja zakłóceń (długi czas)
Redukcja zakłóceń przy wysokiej czułości ISO (4 ustawienia)
Optyczna korekcja obiektywu: jasności brzegów, aberracji chromatycznej (w trakcie / po zakończeniu fotografowania; tylko podczas filmowania), dystorsji, dyfrakcji, cyfrowy optymalizator obiektywu (w trakcie / po zakończeniu fotografowania)
Zmiana rozmiaru na M, S1, S2 lub S3
Kadrowanie: obrazy JPEG można kadrować (format obrazu: 3:2, 4:3, 16:9, 1:1) - do wyboru 45 rozmiarów kadrowania, od 11% do 95% (po przekątnej), przełączanie pomiędzy poziomą i pionową orientacją kadrowania (ramkę kadrowania można przesuwać za pomocą ekranu dotykowego),
Obróbka obrazów RAW
Wielokrotna ekspozycja

Tryby migawki

Pojedyncze, szybka seria zdjęć, wolna seria zdjęć, pojedyncze ciche zdjęcia, cicha seria zdjęć, samowyzwalacz (2 s+zdalne wyzwalanie, 10 s+zdalne wyzwalanie)

Seria zdjęć

Maks. Około 7 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE, z zachowaniem prędkości do nieograniczonej liczby zdjęć JPEG lub 21 obrazów RAW
Maks. 4,3 kl./s w trybie Live View z funkcją śledzenia AF

Samowyzwalacz interwałowy

Wbudowany, liczba zdjęć wybierana z zakresu 1–99 lub nieograniczona (interwał od 1 s do 99 godz. 59 min i 59 s). Dostępny timer funkcji Bulb (czas od 1 s do 99 godz. 59 min i 59 s)

Tryb Live View

 

Typ

Wizjer elektroniczny z matrycą światłoczułą

Pole krycia

Około 100% (w poziomie i w pionie)

Odświeżanie

29,97 kl./s (może wzrosnąć w przypadku pracy mechanizmu AF)

Regulacja ostrości

Ręczna regulacja ostrości (powiększenie obrazu 5x lub 10x w dowolnym punkcje ekranu)
Autofokus: technologia Dual Pixel CMOS AF (wykrywanie twarzy i śledzenie AF, FlexiZone - Single, FlexiZone - Multi), dostępna ze wszystkimi obiektywami EF i migawką dotykową

Pomiar

Bieżący pomiar wielosegmentowy przy użyciu matrycy światłoczułej (315 stref)
Pomiar cząstkowy (około 6,3% ekranu trybu Live View)
Pomiar punktowy (około 2,7% ekranu trybu Live View)
Pomiar centralnie ważony uśredniony

Opcje wyświetlania

Dostępne 4 poziomy za pośrednictwem przycisku INFO: brak informacji, podstawowe informacje o obrazie, zaawansowane informacje o obrazie (w tym w wersji z histogramem)
Ponadto w trybie ekspozycji wielokrotnej dostępny jest status tej ekspozycji

Typ plików – zdjęcia

 

Typ zdjęć

JPEG: 3 opcje kompresji
RAW: RAW, M-RAW, S-RAW i Dual Pixel RAW (14 bitów, oryginalny RAW firmy Canon wersja 2)
Zgodność ze standardem Exif 2.30 i DCF (Design rule for Camera File system) w wersji 2.0
Zgodność ze standardem Digital Print Order Format (DPOF) w wersji 1.1

Tryb EOS Movie

 

Typ filmu

Film MOV: 4K (17:9) 4096 × 2160 – Motion JPEG (tylko nagrywanie wewnętrzne), Full HD – MPEG4 AVC / H.264 o zmiennej (średniej) szybkości transmisji bitów; dźwięk: Linear PCM
Film MP4: Full HD (16:9) 1920 × 1080 – MPEG4 AVC/H.264, dźwięk: AAC

Rozmiar filmu

4K (17:9) 4096 × 2160 (29,97, 25, 24, 23,98 kl./s) Motion JPEG
Full HD (16:9) 1920 × 1080 (59,94, 50, 29,97, 25, 23,98 kl./s) wewnątrz- lub międzyklatkowe
Full HD (16:9) 1920 × 1080 HDR (29,97, 25 kl./s) międzyklatkowe
Full HD (16:9) 1920 × 1080 (29,97, 25) wersja Lite, międzyklatkowe
HD (16:9) 1280 × 720 (119,9, 100 kl./s) wewnątrzklatkowe

Długość filmu

4K i Full HD – maks. długość 29 min i 59 s (z wyjątkiem filmów z dużą prędkością nagrywania). Brak limitu wielkości pliku (4 GB) w przypadku karty exFAT CF

Filmy z dużą prędkością nagrywania

Filmy MOV: HD – 1280 × 720 z prędkością 100 lub 119,9 kl./s
Nagrywane jako filmy w zwolnionym tempie (1/4 szybkości)
Maksymalny czas nagrywania jednej sceny: maks. 7 min i 29 s

Przechwytywanie klatek 4K

Możliwość wyodrębniania zdjęć JPEG z filmów 4K w rozdzielczości 8,8 MP

Mikrofon

Wbudowany monofoniczny (48 KHz, 16-bitowy, 2 kanały)

Regulacja ostrości

Dual Pixel CMOS AF z wykrywaniem twarzy i śledzeniem AF, Movie Servo AF
Ręczna regulacja ostrości

ISO

4K – automatyczna: 100–12800, H: 25600, H: 32000, H1: 51200, H2: 102400
Full HD / HD – automatyczna: 100–25600, H: 32000, H1: 51200, H2: 102400

Wybrane inne funkcje

 

Funkcje indywidualne

17 funkcji niestandardowych z 46 ustawieniami

Odporność na pył i wilgoć

Tak

Samowyzwalacz

2 lub 10 s

Przechowywanie danych

 

Typ

1 karta CompactFlash, typ I (zgodność z UDMA 7) (niezgodność z typem II i Microdrive)
1 karta SD/SDHC/SDXC i UHS-I

Źródło zasilania

 

Akumulatory

Akumulator litowo-jonowy LP-E6N (dostarczony)/LP-E6

Żywotność akumulatora

Około 900 zdjęć (temp. 23°C)
Około 850 (temp. 0°C)

Wskaźnik poziomu naładowania akumulatora

6 poziomów + obliczanie wartości procentowej

Zasilanie i ładowarki

Ładowarka LC-E6E (dostarczona), ładowarka LC-E6, zasilacz AC-E6N i adapter prądu stałego DR-E6, zestaw zasilający AC Adapter Kit ACK-E6N/ACK-E6, ładowarka samochodowa CBC-E6

 

Wraz z najnowszym EOS 5D mark IV Canon zaprezentował również dwa nowe profesjonalne obiektywy EF 24-105mm f/4L IS II USM i EF 16-35mm f/2.8L III USM, które pozwolą w pełni wykorzystać możliwości nowego aparatu.

 

Poniżej macie także szybkie zestawienie różnic między modelami 5D mIII oraz 5D mIV.

Matryca

30.4 Mpix

22.3 Mpix

Dual Pixel RAW

jest

brak

wsparcie dla AF przy f/8

Maksymalnie 61 punktów / 21 punktów AF krzyżowych (wszystkie indywidualnie wybieralne)

1 punkt AF

Czujnik
pomiaru

Około. 150.000 pikselowy czujnik RGB + IR + dedykowany procesor DIGIC 6

63-strefowy czujnik pomiaru światła (tylko pomiar jasności)

Zdjęcia seryjne

Max. 7 kl/s z pełnym AF / AE
Max. 4.3 kl/s Live View ze wspomaganiem AF

Max. 6 kl/s z pełnym AF / AE
Max. 6 kl/s  Live View bez wspomagania AF

video

4K do 25 / 30p (max. 29 min. 59s.)
Full HD do 50 / 60p, HD do 100 / 120P
HDR Film, Film poklatkowy

brak 4K


Full HD do 50 / 60p, 640x480 do 25 / 30p

AF przy filmowaniu

Technologia Dual Pixel CMOS AF

Detekcja kontrastu (brak Servo AF)

LCD Monitor

3.2-calowy dotykowy,
ok. 1.62 Mpix

3.2-calowy bez interfejsu dotykowego,
ok. 1,04 Mpix

GPS

Wbudowany moduł z automatyczną aktualizacją czasu

akcesoria zewnętrzne

Wi-Fi

Wbudowana z FTP / FTPS wsparcie
Kompatybilny z Canon Camera Connect app

akcesoria zewnętrzne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozdrawiam

RaSch

 

źródło: www.canon.co.uk

Tag: , canon, 5D, 5D mark IV

4 Komentarze do artykułów

  • Falubaz ZG

    Falubaz ZG 2016-08-25

    Szanowny Grizz Olo: Nie krytykował, bo nie mogł krytykować rozwiązania, które sam wymyślił! To Sony wtórnie wzięło to rozwiązanie i zastosowało w swoich aparatach. Dodatkowo przypominam, że Canon swoje lustro w trakcie wykonywania zdjęcia podnosi swoje lustro, natomiast Sony ma nieruchome i to jest główna różnica, która w oczach wielu zamyka dyskusję nad wyborem systemu.
  • Grizz Olo

    Grizz Olo 2016-08-25

    Zauważyłem, że Canon tez stosuje półprzepuszczalne lustro. Po co więc tak zajadle krytykował to rozwiązanie w aparatach Sony???
  • Dar Fot

    Dar Fot 2016-08-25

    Dziwi mnie jedno - dlaczego tak słabo ten producent korzysta z doświadczeń z swojego systemu bez lustra. Dlaczego dopiero teraz powoli wkłada niektóre elementy. Ale masz rację RaSch z tą czułością AF na matrycy, bo ja też na to zwróciłem uwagę. Powoli, bardzo powoli ale trzeba bedzie do tego przyzwyczaić, że AF na matrycy będzie przeganaiał zwykły AF.
  • Reduktor Szumu

    Reduktor Szumu 2016-08-25

    No i pięknie! Ci co marudzili, że Canon zwleka maja odpowiedź - nie lekkie podrasowanie, ale całkiem nowa porządna lustrzanka z nowymi funkcjami! Bardzo mnie nurtuje ten Dual Pixel. Ktoś coś szerzej wie?

Napisz komentarz

Musisz być zalogowany  aby opublikować komentarz.


Kategorie Bloga

Tags

Ostatni komentarz

Porównaj
Kontynuuj Porównaj