Samyang 14/2.8 FE - test dystorsji
Nie jest prosto skonstruować dobry obiektyw ultraszerokokątny - szczególnie taki, który daje ładne odwzorowanie. Wiadomo - fizyka robi swoje a do tego optyka potrafi płatać różne figle. Dlatego postanowiliśmy na samym początków testów obiektywu Samyanga AF 14/2.8 FE sprawdzić jakie kształty generuje ten obiektyw. Podstawa przy wyborze takie rodzaju obiektywu!
Najczęstszym zastosowaniem takiego instrumentu optycznego będzie oczywiście fotografia architektury - przede wszystkim ze względu na imponujące prawie 114 stopni kąta widzenia (na pełnoklatkowej matrycy). By uczynić nasz test maksymalnie praktycznym wybraliśmy się do kilku wrocławskich kościołów oraz w okolice Rynku. Duża ilość wertykalnych i horyzontalnych linii będących podstawą historycznej zabudowy Wrocławia powinno nam pokazać praktyczne możliwości nowego Samyanga.
Jak w takim razie będzie wyglądała dystorsja i jej korekta??? Zobaczcie sami!
Poniżej prezentujemy Wam oryginalne zdjęcia (bez żadnych korekt „geometrycznych”) wykonanych przy użyciu a7R II.
Na mnie obiektyw zrobił bardzo pozytywne wrażenie.
Po pierwsze AF obiektywu radzi sobie bardzo dobrze. Na każdym ujęciu ostrość została ustawiona dość szybko i tam gdzie chcieliśmy. Nie było z tym najmniejszych problemów. Oczywiście przy tej ogniskowej trafić w punkt nie jest znowu tak trudno, ale obiektyw zdaje egzamin.
Po drugi dystorsja. Biorąc pod uwagę ultra szeroki kąt i możliwości jego zastosowania w ciasnych wnętrzach urbanistycznych a także wizualny efekt to trzeba powiedzieć: jest dobrze! Obiektyw znakomicie koryguje zniekształcenia, co w efekcie daje naprawdę ładny obrazek. Dodatkowo, regularny kształt tworzonej perspektywy pozwala z łatwością korygować otrzymane ujęcia na późniejszym etapie (w postprodukcji). Dla przykładu prezentujemy kilka obrazków „prosto z puszki” oraz skorygowanych na ich podstawie finalnych zdjęć (wersje B&W). Oczywiście wyprzedzając słowa krytyki zwracamy uwagę, iż nie są to zaawansowane korekty a jedynie proste zabiegi dostępne w większości programów graficznych mające na celu pokazanie łatwość z jaką można poprawić uzyskaną w ciasnych wnętrzach perspektywę.
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek oryginalny
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek po "szybkiej" korekcie w programie graficznym
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek oryginalny
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek po "szybkiej" korekcie w programie graficznym
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek oryginalny
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek po "szybkiej" korekcie w programie graficznym
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek oryginalny
Samyang 14/2.8 + Sony a7R II - obrazek po "szybkiej" korekcie w programie graficznym
Łatwość pracy z tym obiektywem zaskakuje, bo i AF działa dobrze i obrazek jest OK. Do tego przyjemną perspektywę dość łatwo się obrabia... Hm....... Nie wiem, co powiedzieć! Chwalić dalej? Marudzić? Tylko na co?
Oczywiście osobną kwestią pozostaje rozdzielczość... Nie tylko "prostowanie" perspektywy, ale i korekta w obiektywie wpływa na jakość i rozdzielczość obrazka, szczególnie w narożnikach kadru. Jak wielki jest ten wpływ? No cóż testy w studio trwają więc i w tej kwestii zaraz będziemy mieć odpowiedź...
Pozdrawiam
RaSch
Napisz komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
2 Komentarze do artykułów
Bara Fot 2016-11-19
No i kiedy ta odpowiedź dotycząca narożników???Foto Agrafka 2016-11-19
Genialny układ! Trzeba przyznać, że obiektyw rysuje genialnie, ale przydałyby się jakieś fotki 1:1 żeby ocenić jakość obrazka w narożnikach!